Dijagnosticiranje debljine

44244Debljina

1. Indeks tjelesne mase (ITM) najprihvaćeniji je način određivanja prekomjerne tjelesne težine i debljine. ITM se dobiva dijeljenjem tjelesne težine osobe izražene u kilogramima s kvadratom visine izražene u metrima na kvadrat. Na primjer, osoba teška 75 kg, a visoka 170 cm ima ITM=75:1,702=75:2,89=25,95 kg/m2.

Standardna tjelesna težina odgovara vrijednosti ITM za muškarce 22,5 kg/m2,a za žene 23,5 kg/m2. Pretilost se smatra ITM >30 kg/m2, a prekomjerna težina ako je ITM 25-29,9. Visoki ITM je važan predisponirajući čimbenik za srčane bolesti, hipertenziju, hiperlipidemiju, dijabetes tipa 2, određene vrste raka i mnoge druge bolesti. Na primjer, dijabetes tipa 2 i hipertenzija su 2,9 puta češći kod osoba čiji je ITM >30 nego u općoj populaciji, a hiperlipidemija je češća 1,5 puta.  

Dakle, bolesnik s indeksom tjelesne mase (ITM) između 25,0 i 29,9 ima prekomjernu tjelesnu težinu, a bolesnik s indeksom od 30 ili više boluje od debljine. Znatan postotak bolesnika u kojih je ITM ≥ 27 ima barem jedno bolesno stanje, a šanse za nastanak višestrukih bolesnih stanja povećavaju se s porastom ITM-a!

2. Debljina se može dijagnosticirati i mjerenjem obujma struka, osobito kada se govori o abdominalnoj ili visceralnoj debljini. Tako u žena struk od 80 do 88 cm pokazuje umjereno povećanu tjelesnu težinu, a od 88 cm naviše znatno povećanu težinu i rizik za razvoj bolesti. U muškaraca su navedeni parametri za struk od 94 do 102 cm te od 102 cm naviše.   

Raspodjela tjelesnih masnoća također pridonosi povećanju rizika koji nastaju zbog debljine. Nakupljanje masnog tkiva u gornjem dijelu tijela donosi veći rizik pobolijevanja, nego što je to pri nakupljanju masnog tkiva u donjem dijelu tijela. Tipična muška ili androgena raspodjela masnog tkiva očituje se u pretežitom nakupljanju masnog tkiva oko struka i naziva se "jabukolikom" raspodjelom. U žena se masno tkivo najčešće nakuplja ispod struka te se takva raspodjela naziva "kruškolikom".

Mršavljenje

Ponekad nas negativno raspoloženje ili misli mogu spriječiti da mršavimo i zato ih se moramo riješiti prije nego svu pažnju usmjerimo na mršavljenje. Kako biste kontrolirali svoju težinu, potrebno je utjecati na način svog razmišljanja. Evo nekoliko primjera pozitivnog razmišljanja:

1. ”Ja sam ili na dijeti ili sam je prekinula.” - Ne razmišljajte o dijeti kao kratkoročnom rješenju. Prestanite govoriti o ”dijetama”. Uspješna kontrola težine će Vas uvesti u uzbudljiv, nov način zdravog jedenja za čitav život.

2. ”Pogriješio sam, pojeo sam komad kolača.” - Gledajte na stvari dugoročno. Život je pun uspona i padova. Koristite ih kao poticaj da se opet vratite na pravi put. To je samo neznatni propust.

3. ”Programi za mršavljenje nisu kod mene nikada uspjevali.” - Nemojte odustati prije nego ste i započeli. Vaše tijelo slijedi iste biološke zakone kao i svi ostali ljudi. Ako jedete  manje kalorija nego ih trošite, sigurno ćete smršaviti. Ljudi koji tvrde da su na niskokaloričnoj prehrani i ne gube težinu, ne slijede upute.

4. ”To je previše teško.” - Nije lako smršaviti, ali koristi su ogromne. Podsjetite se na one koje su vama važne.

5. ”Ja sam debela osoba.” - Vi ste osoba, a ne etiketa. Možete se mijenjati. Ako o sebi mislite na taj način, svaki pokušaj mršavljenja već je unaprijed osuđen na neuspjeh.

6. ”Danas mi se ne slijedi program.” - Kontrolirati težinu znači razvijati nove navike. Kada uspijete promijeniti navike, kontroliranje težine će biti mnogo lakše. Ako ne ustrajete, nikada nećete steći tu naviku.

7. ”Nikada neću moći odjenuti odjeću broj 40.” - Ako si postavite nerealne ciljeve, nećete uspjeti. Savjetujte se da budete sigurni da su Vaši ciljevi dostižni, a kada ih ostvarite, možete si postaviti novi cilj.

8. ”Do sada još nikada nisam uspio.” - To je bilo prije nego što ste naučili kako je važno promijeniti način života. Ovaj puta će biti drukčije.

9. ”To je zbog mog metabolizma.” - Vaša težina nije povezana s djelovanjima koja su izvan vaše kontrole. Ona je rezultat Vašeg izbora hrane i intenziteta aktivnosti kojima se bavite. Donesite odluke koje će vam omogućiti da kontrolirate svoju težinu.