Prevencija osteoporoze

Prevencija osteoporoze

Nasljedni faktor vrlo je važan u procjeni rizika od razvoja osteoporoze, no preventivnim mjerama pojava bolesti može se znatno odgoditi, pa čak i spriječiti.

U prevenciji bolesti najvažniju ulogu imaju zdrave životne navike: pravilna prehrana i redovita fizička aktivnost. Važan je dostatan unos kalcija i vitamina D te drugih vitamina i minerala (magnezija, fosfora).

Kalcij je sastavni dio koštanog tkiva. U kostima se nalazi u obliku dva kristala: kalcij-karbonata i kalcij-fosfata. Dnevna potreba za kalcijem u djetinjstvu iznosi 800 mg, u adolescenciji 1200 mg, a u odrasloj dobi 1000 mg. 
Namirnice koje sadrže najviše kalcija su mlijeko, sirevi, žumanjak i povrće. No vrlo često bolesnici ne unose dovoljne količine kalcija prehranom, odnosno najčešće ne konzumiraju dovoljne količine mlijeka i mliječnih prerađevina. U osoba oboljelih od osteoporoze uz farmakološko liječenje (liječenje lijekovima) uvijek je potrebno osigurati dostatan unos kalcija. Za bolesnike s osteopenijom preporučuje se 1000 mg kalcija, a bolesnicima s osteoporozom potrebno je do 1500 mg kalcija na dan.

Čest uzrok nedostatka kalcija u organizmu upravo je nedostatak vitamina D, koji omogućuje normalnu apsorpciju kalcija. Preporučena dnevna doza vitamina D za djecu, mlade i odrasle osobe iznosi 200 do 400 međunarodnih jedinica. U osoba starije dobi potrebno je dodati vitamin D3 u dnevnoj dozi od 400 do 800 međunarodnih jedinica ili pak kalcitriol, aktivni oblik vitamina D, u dnevnoj dozi od 0,25 do 0,5 µg na dan.

Umjerena fizička aktivnost omogućuje dobru pokretljivost i spretnost, čime se smanjuje rizik od nespretnih padova i prijeloma kosti. Vrlo je važno izbjegavati sve čimbenike rizika kao što su pušenje, konzumacija alkohola i prekomjerna konzumacija crne kave te čimbenike rizika od padova (potrebna je pravilna dioptrija, dobra rasvjeta, izbjegavanje izlaska na poledicu i slično).